Vad får vårt lymfsystem att cirkulera?

By Annica Larsson / on 25 september 2018

Lymfsystemet har ingen egen pump som blodcirkulationssystemet utan det är vår andning som är den primära pumpen, där det är diafragma och bröstkorgen som ska vidgas. När du andas korrekt så ska magen puta ut, bröstkorgen ska vidgas ungefär som du tänker dig hur det ser ut när du blåser upp en ballong. Stress och en felaktig andning är lymfsystemets värsta fiende. När du är stressad så har du en andning som är långt upp i bröstet och det påverkar lymfsystemet negativt. Lymfvätskan ska från fötterna och upp till de små groparna framtill ovanför nyckelbenet (nyckelbensgropen) och där ska den renade vätskan ner för att sen gå vidare. Det lite kluriga är att 75 % av kroppen har sin tömning av lymfvätska ner i nyckelbensgropen på den vänstra sidan, det betyder att om du har problem så kommer du märka att det är den högar foten som svullnar först. Jag tänker här dela med mig av lite andningsövningar du kan göra för att hjälp ditt lymfsystem.

Andningsövningar

Gör så här:
Steg 1: Ligg ner och placera den ena handen på bröstet och den andra under naveln. Andas in och iaktta hur du andas, är det bröstet som rör sig mest?
Placera ena handen ovanför blygdbenet och pressa ut magen så du får en rörelse ända ner dit. Slappna av. Nästa gång du pressar ut magen andas in och andas ut långsamt.
Sätt höger fot på andra sidan vänster knä, det får dina muskler i buken att slappna av. Andas in ner till blygdbenet igen och ut långsamt. Andas så här i tre minuter morgon och kväll i en vecka. Om du känner obehag under övningen, BRYT och vila. Andningsträning handlar inte om prestation!
Steg 2:
Bäckentilt. Ligg ner med raka ben. Svanka och andas in, andas ut och pressa ner ryggen mot underlaget. Andas så här i fem minuter morgon och kväll. Vid obehag, bryt.
Steg 3:
Bäckenbotten.
Andas med svank och lägg till bäckenbotten. Andas in och slappna av i bäckenbotten. Andas ut och knip/spänn bäckenbotten. Knipet ska ske med perineum/mellangården. Andas så här i fem till sju minuter morgon och kväll. Vid obehag bryt och vila.
De här andningsövningarna är från Anders Lönedahl och en del av dem finns med i Karin Björkegrens bok Omstart.

Om du tittar på bilden här ovanför på fötterna så ser du resultatet av andningsövningarna. Du kan i praktiken andas dig smal och få bort svullnader genom att andas rätt! Andning och lymfmassage gör ett bra jobb tillsammans. Till en början är de vanligt att du samlar på dig mer vätska när du gör andningsövningar av den anledningen  att det behövs mer vätska för att få ut det som sitter fast i vävnaden.