D-vitamin så viktig den mörka årstiden

By Annica Larsson / on 10 september 2014

Nu när den mörka årstiden gör sig påmind och solen inte står så högt på himlen är det viktigt att se till att du får i dig D-vitamin. Mellan oktober och april är solen så pass lågt ner att UVB strålarna inte når ner till oss i norden. I norden kan vi bara bilda D-vitamin av solljuset på sommaren. D- vitamin är det enda kända näringsämnet som vi kan tillgodogöra oss både från solen och från kosten. En mörkhyad person kan behöva vara i solen 5-10 ggr längre än en som har ljus hy.
D-vitamin förbättrar bl a transporten av kalcium och fosfor som båda är mycket viktiga för skelettet. De bidrar också till att upprätthålla ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. För de som har höstdepression så är det bra att äta D-vitamin då det skyddar nervcellerna i hjärnan. 
Några tidiga bristsymptom är: smärtor i benen, brännande känsla i mun och hals, nervositet, diarré och insomningssvårigheter, höst depressioner och depression, skört skelett, skelettdeformationer, artrit, osteoporos, karies, muskelspasmer och muskelsvaghet.
På senare år har man kommit fram till att den rekommenderade dagsdosen har varit alldeles för låg. Nu ligger rekommendationen på ca 2000 ie per dag. 
För att få i sig det via kosten behöver du äta: 350 g fet fisk, eller 35 ägg, eller dricka 13 liter D-vitaminberikad mjölk per dag. Hos mig kan du köpa holistics D-vitamin med 2000 ie och det utvinns från fettet från fårull.